۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

نگاهی گذرا به کانستراکتیویسم

به لحاظ مباحث نظری و ساختمان های طراحی شده، یکی از سبک های مهم برای بیان اصول و ارائه ساختمان های مدرن دربین دو جنگ جهانی بود.
ساختار لغوی کلمه construction: ریشه لاتینconstruction : کلمه to cnstruet از کلمه لاتین con struere – به معنی سازماندهی کردن یا ساختار دادن- گرفته شده است .و ریشه روسی این کلمه عبارت است از : konstruktsiie ● مبانی فلسفی: به لحاظ مباحث نظری و ساختمان های طراحی شده، یکی از سبک های مهم برای بیان اصول و ارائه ساختمان های مدرن دربین دو جنگ جهانی بود. ● 


نتایج : ۱) کانستراکتیویسم در تقابل با دترمنیسم می باشد. ابتدا کانستراکتیویسم پیشنهاد طرح کاری را می دهد و سپس افراد شروع به انجام آن کار می کنند . ۲) تجربیات انسانها یک پروسه ارادی و در اختیار خود انسانها ست . ۳) کانستراکتیویسم معتقد است که سازماندهی فعالیتهای شخصی انسان، بصورت آگاهانه است و اراده انسان درآن نقش دارد، یعنی هر فردی دارای مشخصات فردی است اما در کنار این موضوع انسان در شبکه هایی از ارتباطات بین خود و دیگران، زندگی می کند. ۴) انسانها بصورت منفرد از اجتماع قابل فهم و شناخت نیستند . ۵) در آینده پرسپکتیو بهتری از ایده های امروز و وحدت و گوناگونی در آن واحد وجود خواهد داشت برای جمع گرایی انسانها که چگونه انسان باشیم، آگاه باشیم و در اجتماع باشیم . ۶) تأکید بر روی فعال بودن و معنادار بودن گسترش خودها به عنوان سیستم های خاص است. ● 

نحوة گسترش کانستراکتیویسم در عرصه های معماری: با اوج گیری اندیشه های آزادی طلبانه که در طی زمان شکل گرفت و همگام با گسترش عرصه های صنعت و وقوع انقلاب کبیر روسیه، رهبران انقلاب که معتقد به آزادی و اختیار انسانها بودند پس از پیروزی شروع به گسترش مبانی فلسفی خود در هنرهاییکه جنبه های بصری داشتند از جمله معماری، نقاشی و ... کردند. حتی این تأثیرات به لایه های اجتماعی و روانشناسی جامعه نیز نفوذ کرد این تأثیرات که ناشی از آرمانهای انقلابیون بود در تمامی لایه های اجتماعی، روانشناسی و ... وجود داشت که تأثیرآن بر معماری بحث شد. ● 

حرکت های موثر بر جنبش کانستراکتیویسم : ▪ کوبیسم ▪ فیوتریسم ▪ سوپر ماتیسم الف) تعریف کوبیسم : حرکت هنری در نقاشی و مجسمه سازی در اوایل قرن بیستم که در راستای کاستن از ظرافت های فرم های طبیعی و تبدیل آنها به فرمهای انتزاعی که اغلب ساختار هندسی دارند و به صورت discret planes رنگ شده است . و بر پایه اشکال انتزاعی در راستای عمودی و افقی بیان می شده اند . ب) تعریف فیوتریسم : اعتقاد به این که معنی زندگی و تکامل انسانها در آینده است، نه در حال و گذشته ! حرکتی هنری درسال ۱۹۱۰ از ایتالیا شروع شد که هدف آن بیان انرژی، دینامیک و حرکت و کیفیت های خشن زندگی معاصر مخصوصاً نشان دهنده حرکت و نیروی عصر صنعتی مدرن بود. ج) تعریف سوپرماتیسم: حرکت هنر روسی که بوسیله مالویچ پایه گذاری شد. د) ویژگی های سوپرماتیسم : ۱) هنر بدون شیئی خاص ۲) رهایی هنر از نشان دادن جهان (مناظر و اشیا) ۳) اشکال هندسی که روی بوم نقاشی می شد. ۴) مطالعه فرم ها و هنریکه مربوط به اشکال هندسی و رنگ می شود. ۵) تأثیر زیاد در گسترش هنر مدرن در اروپا، معماری و طراحی صنعتی.

۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

زاها حدید در فهرست اندیشمندان تاثیرگذار جهان



Zaha Hadid In The List Of Influential World Thinkers

هفته نامۀ آمریکائی تایم، در تازه ترین شماره خود، فهرستی از مهمترین شخصیت های تاثیرگذار جهان را منتشر کرده است. این فهرست به چهار بخش "رهبران"، "قهرمانان"، "هنرمندان" و "متفکران" جهان تقسیم و در هر بخش نام بیست و پنج شخصیت با نفوذ و تاثیرگذار جهان به ترتیب اهمیت، ذکر می شود.


در این فهرست، نام "بیل کلینتون"، رئیس جمهور اسبق آمریکا در ردیف نخست قهرمانان و نام "کیم یونا" قهرمان پاتیناژ کره جنوبی به عنوان شخص دوم این بخش و "میرحسین موسوی" به عنوان نفر سوم آمده است.
در بخش ۲۵ تن رهبران با نفوذ جهان در سال ۲۰۱۰، نام رهبرانی مانند "لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا" رئیس جمهور برزیل قید شده که مجله تایم وی را در ردیف نخست این بخش قرار داده و در پی آن "تی جی ونگ" رئیس یک کمپانی کامپیوتر سازی در تایوان و دریاسالار "مایک مولن"، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به ترتیب مقام دوم و سوم را کسب کرده اند. "باراک اوباما"، رییس جمهوری آمریکا نیز در ردیف چهارم و پس از دریاسالار مولن قرار دارد.
در لسیت هنرمندان با نفوذ، خواننده نوگرای محبوب جوانان "لیدی گاگا" و در فهرست اندیشمندان تاثیرگذار سال ۲۰۱۰ بانو "زاها حدید" عضو برجسته انستیتوی هنرهای معاصر لندن قرار دارند.
نام "اپرا وینفری" چهره مشهور تلویزیونی آمریکا، برای هفتمین بار در لیست یکصد شخصیت بانفوذ سال آمده که یک رکورد محسوب می¬شود. "باراک اوباما" و "استیو جابز"، مدیر عامل کمپانی معرف اپل برای پنجمین بار در این فهرست جای گرفته اند.
هفته نامه تایم، همچنین بطور جداگانه، فهرستی از یکصد شخصیت مشهور جهانی که بیشترین ارتباط همگانی از طریق اینترنت، "وب سایت، تویتر و فیس بوک" را دارند انتشار داده که "باراک اوباما" و "لیدی گاگا" خواننده جوان در صدر آن قرار گرفته اند.

۱۳۸۹ خرداد ۲, یکشنبه

گائه آئولنتی (Gae Aulenti)



گائه آئولنتی، متولد 1927 در ایتالیا، معمار، طراح و معمار منظر، در سال 1954 از دانشگاه پلی تکنیک میلان فارغ التحصیل شده است. او بسیاری از خانه ها، باغ ها و تزئینات داخلی، طراحی مبلمان، المان های روشنایی و صحنه های تئاتر را طراحی کرده است. زیبایی سخت گیرانه را می توان واژه کلیدی کار او دانست. او همواره بهترین و مناسب ترین چیزها را برای هر موقعیتی انتخاب می کند: شکل، مصالح، رنگ. زیبایی در این جنبه خود، به نوعی اقتصاد و مقرون به صرفه بودن نیز توجه می کند. مداخله های او نیز تا حد ممکن بسیار مختصر و محجوبانه است.
او در مورد طراحی المان های روشنایی می گوید: "من هرگز به یک المان روشنایی به چشم یک روشنایی تکنیکی یا چیزی شبیه به ماشین تولید نور نگاه نمی کنم؛ بلکه به دنبال فرم هایی در ارتباط متوازن با مفاهیم و زمینه ای که در آن خلق می گردند؛ هستم. "
او یکی از معدود زنان معماری است که مسئولیت کامل را در طراحی یک پروژه می پذیرد. او ظرافت زنانه را با حاکمیت بر کل فرآیند تولید محصول پیوند داده است. برای آئولنتی، معماری هنر و ساختن علم است. عشق به طبیعت و اعتماد به مهندسی، شخصیت او را تشکیل می دهند. به اعتقاد او مسئله اصلی برای یک طراح، تفسیر محدوده های یک پروژه است.
او به واسطه طراحی برخی از مهم ترین موزه های دنیا معروف گردید؛ که در میان آنها پلازا گراسی (86_1985) در ونیز، موزه اورسِی (86_1980) و گالری هنر مدرن در مرکز پومپیدو (85_1982) در پاریس از آن جمله اند.
موزه اورسی - طراحی به سرپرستی گائه آئولنتی
او همواره قبل از اینکه اولین حرکت را نشان بدهد مکان کار خود را مورد بررسی و سنجش قرار می دهد. حتی در پروژه های مربوط به المان های نوری خود، همواره به فضای معمارانه ای که این عناصر در درون آن قرار خواهند گرفت، توجه می کند.

چوب و آجر مصالحی هستند که او کار کردن با آنها را ترجیح می دهد. در طراحی مبلمان، او از قابلیت خود در بررسی مدل های قدیمی، تفسیر آنها و تبدیل آنها به اشیاء کاملاً نوین دارای نشانه های سبک شخصی کار خود سود می برد. مبلمان های طراحی شده توسط آئولنتی در ایتالیا و سایر ممالک دنیا به نمایش گذارده شده اند.




علاوه بر این، او نمایشگاه های خوبی را برای دیگران طرح ریزی کرده است؛ که از جمله آن می توان به نمایشگاه سیّار اولیوتی اشاره نمود که در پاریس بارسلونا، مادرید، ادینبورگ و توکیو به نمایش گذارده شد.
برگرفته شده از :http://www.newdesign.ir/search.asp?id=660&rnd=9353

۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

یک TV معماری در هاتبرد: ACM



 برای دوستانی که به فیلمهای معماری علاقمند هستند

ACM channelhttp://www.acmchannel.net/
Hotbird satellite
freq: 12111-vFEC: 27500-3/4

آرنوو (آرت نوو) Art Nouveau

 
در دهه آخر قرن نوزدهم، هنرمندان به دنبال راه های تازه ای می گشتند که ملازم با تحولات علمی، صنعتی و اجتماعی، نیازهای آنها را برآورده کند. جستجوی ارزش های معنوی توسط هنرمندان نیز بخشی از این تلاش بود که از حدود 1890 به ایجاد سبک هنری نوینی منجر شد. این سبک در طول مدتی کوتاه، به یک جنبش همگانی بزرگ در اروپا تبدیل گردید و ذوق هنری غرب را از عوام تا خواص تحت تأثیر قرار داد و تا سال 1914 سبک غالب هنر در دنیای غرب بود. این سبک هنر "هنر نو" یآ همان "آرنوو Art Nouveau" است که از درون تلاش ها و کنکاش های هنری هنرمندان این دوران سر برآورد و بر همه هنرها از نقاشی و پیکر تراشی گرفته تا کتاب آرایی، پوستر سازی، مصور سازی کتاب، معماری، تزئینات داخلی، هنرهای دستی، منسوجات و همچنین موسیقی و تئاتر و ادبیات تأثیر گذاشت. فراگیر شدن آرت نوو چنان بود که جنبه مردمی به خود گرفت و عده ای از هنرمندان ناشناخته و عادی آن را گسترش دادند. البته هنرمندان پیشگام و بنام سده بیستم نیز از این سبک تأثیر زیادی گرفتند.

در میان سبک های هنری تا این زمان هیچ سبکی گستردگی و جامعیت "آرنوو" را نداشت و این ویژگی خاصی برای این سبک ایجاد می کرد. این سبک در کشورهای اروپایی با نام های مختلف تجلی یافت. در آلمان نام خود را از مجله ای با نام یوگند Jugend گرفت و به همین دلیل یوگند اشتیل Jugendstil خوانده شد. در انگلستان تحت عنوان "حرکت هنر و صنایع دستی Arts & Crafts Mobement" خوانده شد و در فرانسه به "آرنوو" شهرت یافت. در کشورهای انگلیس و آمریکا همچنین به نام سبک مدرن Modern Style، در اسپانیا Modern jsmo، در اتریش گروه انشعاب Sezessions و در ایتالیا به نام Stile Liberty خوانده شد.

صندلی اثر:وان د ولده

نام Art Nouveau از یک گالری در پاریس گرفته شد که متغلق به تاجری اهل هامبورگ به نام ساموئل بینگ بود. ساموئل بینگ از طراحان سرشناس سراسر اروپا برای نمایش کارهایشان دعوت کرد که نام و زمینه کاری آنها عبارتست از: هنری وان دولده بلژیکی (مبلمان)، لوئیس کامفورت تیفانی آمریکایی (شیشه گری)، امیل گاله فرانسوی (شیشه گری)، رنه لالیک (جواهرات)، آنتونی گائودی اسپانیایی (معماری) و هکتور گیمارد فرانسوی (معماری و مبلمان)
کازا باتلو اثر گائودی

1899 - هکتور گیمارد
بیان هنری آرنوو از نگرش و مطالعه نوین به طبیعت سرچشمه گرفته است که تأثیراتی از هنر سایر ملل، خصوصا هنر و صنایع دستی ظریف ژاپن، در آن مشاهده می شود. علاوه بر این ها در ایجاد این جنبش هنری، سبک نقاشی تاریخ گرای Historismus فرانسه و سبک پست امپرسیونیم بی تأثیر نبوده است. در اینجا باید اضافه کرد که عقاید ویلیام موریس William Morisse و خواسته های او نیز بسیاری از هنرمندان آرنوو را تحت تأثیر قرار داده بود. ویلیام موریس نظریه پرداز هنری انگلیس در صدد بود تا هنر را در اختیار همه قرار دهد و برای همه قابل دسترس و با مفهوم کرده، به زندگی روزمره مردم وارد کند. این هدف او تا اندازه ای در سبک آرنوو متجلی شد. هنرمندان پیرو آرنوو اگرچه تلاش می کردند خود را از سنت های حاکم بر هنر اروپا دور کنند، ولی عملا نتوانستند از تأثیر سبک های گذشته کاملا بر حذر بمانند. تلاش اصلی آنها یافتن نقش و نگارهای انتزاعی مبتنی بر توازن خطوط بود که در هنر اسلامی و هنر ژاپن به گونه های مختلف تجلی یافته بود.
موزه هنر در شهر بوداپست


ساختمان ادوارد در انگلیس

در ابتدا سطوح خطی و نقوش آبستره گیاهی تزئین گرا، بر اساس الگوها و نقوش تزئینی ژاپن، در تمامی هنرهای این سبک نمود یافت و هنر ژاپنی بر زوایای مختلف این هنر تأثیر عمیق گذاشت. برای مثال هنری وان دولده Henry van de Velde (هنرمند بلژیکی) به نقوش آبستره گیاهی در معماری داخلی و خارجی توجه کرد و این نقوش را در هنر کتاب آرایی و پیکر آرائی نیز دنبال کرد.
هنرمندان این سبک با همه تلاششان آمادگی کافی برای به دست آوردن دیدگاهی کاملا انتزاعی و غیرطبیعت گرایانه نداشتند. به همین دلیل در بخش عظیمی از نقش و نگارهای و تزئین کاری های خود از اشکال گیاهان طبیعی بهره گرفتند. در برخی از آثار این سبک حتی می توان تزیین گرایی های سبک های باروک و روکوکو را نیز دنبال کرد.
این حرکت نو با تأکید بر تزئین گرایی خطی، نوعی واکنش و اعتراض بر طبیعت گرایی حاکم بر نقاشی آکادمیک اروپا بود که هنرمندان امپرسیونیست و پست امپرسیونیست نتوانسته بودند تماما از آن رهایی یابند. در میان نقاشان پست امپرسیونیست، تولوز لوترک از کسانی بود که تا حدی خود را با حرکت های نوین هنری ای چون آرنوو هماهنگ کرد. او که در نقاشی ها و گراورهای خود به استفاده ظریف و موزون از خط می پرداخت، با ساده سازی اشکال و با به کارگرفتن رنگ های تخت، همچون نقاشان ژاپنی، به طراحی گرافیک کمک شایان توجهی کرد و راه نوین گرافیک (پوسترسازی) را به دنیای غرب نشان داد.
سرعت گسترش و فراگیر شدن آرنوو بیش از همه در تصویرگری (ایلوستراسیون) مجلات جلوه گر می شود. مجلات زیر بیش از سایر مجلات از گرافیک ها و تصویرسازی های سبک آرنوو بهره بردند:The studio چاپ لندن 1893Revue Blanche چاپ پاریس از 1891 تا 1903Pan چاپ برلین از 1895 تا 1900Simplicissimus که از سال 1896 به بعد در مونیخ انتشار یافتDeutche Knust و Dekoration چاپ دارم اشتات از 1897 تا 1934Sacrum چاپ وین
ابری بردزلی از هنرمندان انگلیسی تباری است که تصاویر سیاه و سفید ظریف کارانه وی در طول عمر کوتاه هنری اش تحت تأثیر خطوط ملایم و لطیف طراحی ها و کنده کاری های ژاپنی قرار داشت و توانست به این وسیله به خلق آثاری استادانه در سبک آرنوو بپردازد.
دامن طاووسی از ابری بردزلی

تصویرسازی ها و طراحی های بردزلی در مدت زمان کوتاهی مورد توجه قرار گرفت. نگرش جدیدی که او در به کار گیری خطوط طراحی ابداع کرد با تأسی جستن از مضامینی چون رویاهای سمبلیک و ادبیات رمانتیک به خلق آثار چشم گیری انجامید و از این رو وی به سرعت در تمام دنیای غرب شهرت یافت.
هنرمندان پاریس که به سبک آرنوو کار می کردند، تمرکز کار خود را بیشتر در زمینه معماری، مبلمان و معماری داخلی، مبلمان شهری، شیشه گری و جواهرات قرار دادند. حتی هنرمندانی در زمینه کوزه گری به خلق اثر پرداختند. در آلمان سبک یوگنداشتیل در شهر مونیخ رشد کرد و هنرمندان چون اکمان Eckmann و پیتر برنز Behrenz به خلق آثار ماندگاری پرداختند. در شهرهای دیگر آلمان مانند برلین، وایمار، هاگن و دارم اشتات نیز هنرمندان این سبک آثار بدیعی از خود به جای گذاشتند.
در میان هنرمندان نقاش گوستاو کلیمت Gustav Klimt معروفیت خاصی دارد. وی اتریشی تبار است و به واسطه خلاقیت ها و تلاش های نوآورانه اش در زمینه طراحی، به کارگیری نقوش ریتم دار و مواج، به کارگیری رنگ های پر کنتراست با مایه های گرم، استفاده از طلایی به عنوان رنگ و بهره گرفتن از ترکیب بندی های جدید به دور از تأکید بر نقاط طلایی، توانست به کسب موفقیت های زیادی نائل آید. کلیمت همچنین به سبک آرنوو در اتریش ارزش و اعتبار والایی بخشید. او از شخصیت های بزرگ گروه انشعابی Sezession وین بود که به عنوان یک نقاش موفق تزئین کار و چهره پرداز تراز اول در جامعه غربی آن دوران خود را شناساندند. غنای رنگ و ترکیب بندی های جدید با خطوط طراحی محکم و لطیف از جمله ویژگی های آثار کلیمت است.
سبک آرنوو در اسپانیا با شخصیت هنر آنتونی گائودی Antoni Gaudi پیوند خورده است. نگاه نوین او به روبنای ساختمان ها، تزئینات داخلی، تزئینات دیوار پارک ها و مبلمان شهری در گوئل، بارسلون و غیره، تأثیر زیادی بر رواج رونق سبک آرنوو در اسپانیا گشت. گائودی معماری را فضایی پویا در نظر می گرفت که دنیای درون و برون را به یکدیگر پیوند می دهد. وی از پیشگامان و راهبران بزرگ معماری قرن بیستم است که نظریه ها و آثارش، هنر مدرن غرب را تحت تأثیر قرار داد.
سبک آرنوو در آمریکا با شخصیت هنرمندی چون لوئیس تیفانی Louis Comfort Tiffany پیوند خورده است. تیفانی که طراح و شیشه گر بود، شکوفایی نوینی در این زمینه ایجاد کرد. او به تزئینات لوستر، آباژور، پنجره و نقاشی شیشه پرداخت و در این میان مقامی جهانی یافت. آثار شیشه ای رنگین و تزئینی او سبک آرنوو را بیشتر در معرض توجه عموم قرار داد و نگاه های بیشتری را به خود جذب کرد. آثار تیفانی هنرمندان تزئین گرای Art deco مدرن قرن بیستم را شدیدا تحت تأثیر قرار داد.
اثر لوئیس تیفانی


برگرفته شده از:


http://www.newdesign.ir/search.asp?id=222&rnd=5589


http://en.wikipedia.org/wiki/Art_Nouveau



۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

نگاهی به اندیشه و آثار هرتزوگ و دمورن



"هرزوگ متولد آبریل ۱۹۵۰، شهر بازیل سوئیس دمورن: متولد می ۱۹۵۰، شهر بازیل سوئیس۱۹۷۵- کسب مدرک معماری از دانشکده فنی فدرال سوئیس - در شهر زونیخ۱۹۷۷- فعالیت به عنوان دستیار پروفسور در زونیخ۱۹۷۸-تاسیس دفتر هرزوگ و دمورن در شهر بازیل۱۹۸۳- هرزوگ به عنوان استاد مهمان در دانشگاه آمریکا، دعوت شد۱۹۸۷-برنده جایزه معماری از آکادمی هنر در برلین.۱۹۸۹ استاد مهمان در دانشگاه هاروارد (هرزوگ و دمورن)۱۹۹۱- استاد مهمان در دانشگاه در ۱۹۹۱-کرسی استادی برای معماری و طراحی در زونیخ، سوئیس۲۰۰۱-برنده جایزه معماری Pritzker۲۰۰۲ برگزاری نمایشگاه در مونترال کانادا۲۰۰۳- برپایی نمایشگاه از طرح های دفتر هرزوگ و دمورن در مونترال کانادا۲۰۰۵- برپایی نمایشگاه Beauty and Waste in the Architecture در مادرید آنچه كه براي ما جالب است، رابطه بين تصاوير مرئي ونامرئي جهان هستي است..."

پارادیم های پردیس، دکتر آزاده شاهچراغی

کتاب پارادایم های پردیس، نوشته ی خانم دکتر آزاده شاهچراغی منتشر شد.
خانم دکتر شاهچراغی از دوستان بسیار عزیز و از همکاران ارجمندی است که همواره تحسین مرا برانگیخته است. این کتاب هم یکی دیگر از کارهای ارزشمند ایشان است که به جامعه ی معماری و طراحی شهری ایران تقدیم شده است. ضمنا ایشان در حوزه ی وبلاگ نویسی هم فعالیت می نمایند. اینجا


۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

ساختار های غشایی را اشتباه نگیرید ...

یک ساختار کششي تنها ترکيبي از عناصر کششي است، نه خمشي و نه فشاري. ساختار کششي نبايد با ساختارهاي تنسگريتي که ساختاري فرمال با هر دوعنصر فشاري و کششي است اشتباه گردد. اغلب ساختارهاي کششي با عناصري فشاري يا خمشي از قبيل ميله ها، حلقه هاي فشاري به همراه تيرها نگهداري مي شوند. در اين ميان ساختارهاي غشايي، جايگاه ويژه اي دارند که اغلب به عنوان پوشش استفاده شده و در فواصل بزرگ مي توانند اقتصادي و جذاب باشند.اولين معماري دنياي کششي پوسته اي فولادي بود که توسط ولادیمیر شوخوف (در طول ساختمان) Nizhny Novgorod استفاده گرديد. 

مهندس روس، ولادیمیر شوخوف يکي از اولين مهندساني بود که محاسبات کاربردي از تنشها و تغيير شکلهاي ساختارهاي کششي، پوسته ها و غشاها را توسعه داد. شوخوف با هشت ساختار کششي و غرفه هاي نمايشگاهي ساختارهاي پوسته اي سبک براي نمایشگاه Nizhny Novgorod در 1896، غشايي به مساحت 27000 متر مربع طراحي کرد.آنتونيو گائودي از مفهوم خلق معکوس يک ساختار فقط فشاري براي کليساي کولونیا گوئل استفاده کرد. او يک مدل کششي معلق کليسا را با محاسبه نيروهاي فشاري و با تعيين آزمايش ژئومتري يک قوس خلق نمود.بعدها، کانسپتي توسط معمار و مهندس آلماني فری اتو معرفي شد، کسي که نخستين بار در ساختمان کلاه فرنگي آلمان اکسپو 67 مونترال استفاده کرد. اتو سپس ايده اي براي سقف استاديوم المپيک 1972 مونيخ ارائه داد. فرم ساختاري که به طور گسترده در ساختارهاي بزرگ اواخر قرن بيستم، جاييکه طناب هاي نگهدارنده بيشترين کشش را به پارچه ها داده و آن را مجبور به تحمل بارهاي مقاوم مي کنند، به کار گرفته شد.

از سال1960 ساختارهاي کششي توسط طراحان و معماراني از قبيل اوو آروپ ، بارو هاپولد، والتر برد، فری اتو، ایرو سارینین، هورست برگر و ديگران حمايت شدند.سیستم های غشایینزديک به چند دهه است که سيستم سازه هاي کششي يا غشايي بدلیل ویژگیهای منحصر بفرد خود در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته است.اين سازه ها مي توانند به عنوان پوششي براي بناها، زمينهاي بازي، باغها، تراسها، پارکينگ ها و ... و يا با نورپردازي خلاقانه به عنوان يک فضاي شهري مطلوب و شاخص جلوه کنند.مصالح مورد استفاده در اين نوع سازه ها (عموما پارچه ای) چه از نظر زيبايي شناسي و چه از نظر عملکرد با کليه مصالح متعارف و متداول در صنعت ساختمان متفاوت مي باشند.سازه هاي کششي به خاطر خواص فيزيکي و شکل هندسي شان نیز از ديگر سازه ها متمايزند و مي توانند به عنوان سازه هاي دائم، موقت يا با قابليت جابجايي استفاده شوند.اين سازه ها نه تنها سبک، بلکه زيبا، نيمه شفاف و همچنين داراي طول عمر زياد و گاهي نيز اقتصادي مي باشند.

معماري پارچه اياستاديوم ها، سکوها، مراکز خريد، بهارخواب ها، پياده روها، سقف پارکينگ ها و ... همگي مي توانند با غشاهاي ترکيبي و ساختارهاي پارچه اي با زيرساختارهايي سبک، آزادي عمل فراوان، اطمينان بخشي مورد قبول و پايايي فوق العاده طراحي شوند. بطوريکه در تمام دنيا غيرمنتظره ترين و جاه طلبانه ترين پروژه ها با استفاده از ويژگي سبکی و انحناپذيري اين مصالح قابل ساخت مي باشند. امروزه می توان ادعا نمود که در طول بيش از ده سال تجربه، نسل جديد غشاها استحکام بيشتر و طول عمر بالاتري را ارائه مي دهند. تمامي اين فاکتورها فرصت کافي در جهت خلق يک نتيجه نهايي واقعي را عرضه می کنند؛ بطوريکه معماري معاصر بطور بارز با سيستم هاي غشايي خمش پذير و انعطاف پذير کار مي کند.

هنر مفهومی

«ایده به منزله ماشینی است که هنر را می سازد.» سول لویت

"مجموعه ای از مفاهیم و اندیشه هایی نو، در قالبی نا آرام و جستجوگر، تلاش می کردند به بیانی مناسب در عرصه قرن 20 ام دست یابند. اتفاقات سیاسی و اجتماعی در عرصه های جهانی از یک سو و پیدایش افق های فکری و فلسفی، تعاریفی جدید از انسان و ذهنیت او ارایه می کردند. ارزش هایی متفاوت تر از آنچه که قبلا میزانی برای سنجش و ارزیابی مطرح بود مورد بحث قرار گرفت. نقدی که حتی می توانست کل تاریخ را زیر سوال برده و جایگزینی برای آنها انتخاب نماید؛ هنرمند با دیدی شک آلود به مفاهیم عینی، توانایی های ذهنی موجود در انسان را برای دست یابی به افق های تازه تر به کار گرفت.زمینه های فرهنگی شکل یافته درجوامع مختلف اروپایی، هر کدام ایده ها و افکار متنوعی را در در نوع برخورد خویش با هنر نو معرفی می کردند. خلاقیت و نوآوری درعرصه های مختلف، با نگاهی جستجوگر به دنیای اطراف دغدغه اصلی هنرمند قرار گرفت."  ادامه

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

نمایش فیلم های معماری در خانه هنرمندان ایران

به کوشش دوستان گرانقدرم، آقایان مهندسان بیژن شافعی و حمیدرضا ناصرنصیر برنامه ی ماهانه ی نمایش فیلم در خانه هنرمندان در سال 1389 هم ادامه خواهد یافت.
پنجشنبه 30 اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران ساعت 17 سه فیلم مسجد امام اصفهان، کتابخانه ملی فرانسه و موزه که برانلی با ترجمه فارسی نمایش داده می شود.


۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

مطالعات تکمیلی؛ مهرپرستی و میترائیسم

مجموعه نوشتار فوق به عنوان مطالعات تکمیلی دروس مبانی نظری معماری، و سیر اندیشه در معماری ارائه و در کتابخانه ی مجازی وبلاگ به اشتراگ گذاشته شده است.
.
- آشتیانی، جلال الدین؛ عرفان و مهر دینی: میترا و زرتشت؛ -اینجا- فرمت PDF، با حجم 130 کیلوبایت
- پارسی، تورج؛ نگاهی به مهر یا میترائیسم؛ -اینجا- فرمت PDF، با حجم 70 کیلوبایت
- عطاء الهی، زرتشت؛ تاثیر میترائیسم بر مسیحیت؛ -اینجا- فرمت PDF، با حجم 70 کیلوبایت

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۸, شنبه

Spanish Pavilion at Shanghai Expo 2010 by EMBT

اکسپو شانگهای 2010:
با غرفه اسپانیا شروع می شود که توسط میرالس تاگلیابوMiralles Tagliabue ساخته شده است
نمایشگاه اکسپو از1می باز می شود و تا 30اکتبر ادامه دارد
غرفه EMBT نمای با چوب کوتاه (ترکه) بر روی ساختار فولاد است

در تقابل سختگیرانه بین همزیستی غرفه های مختلف، این سازگاری با محیط زیست و تکنولوژی بالا به خوبی با هم تقسیم شده اند
کنار غرفه ای که فولاد مانند پارچه ای است و چوب های کوتاه غرفه اسپانیا استودیوی ای ام بی تی برنده مسابقه عمومی است


پروژه ای ام بی تی توسعه تکنیک کارهای دستی و تبدیل آن به ساختارهای بزرگ را شامل می شود
(منظور عملی کردن کارهای دستی است)



با این هدف که پلی باشد بین شرق و غرب


عنوان مقالات درس "مبانی زیباییی شناسی" نیمسال دوم 1388


خانم ها و آقایان:
مهران فرامرزی: مطالعه تطبیقی معیارهای زیباشناختی سبزه میدان قزوین و میدان ترافالگار لندن
سحر صمیمی و ایمان آذین: تحلیل دیدگاه های مخاطبان یک فضای شهری زیبا جهت تدوین معیار های زیبایی شناسی
نرجس سادات فاطمی و مرجان هوشمند: بررسی و تحلیل شاخص های زیبایی شناسی یک منظر شهری انسان ساخت
زاهده خانجانی: تفسیر نقاشی های دیواری منتخب در تهران از منظر زیبایی شناسی شهری

فاطمه قربانی: تاثیر زیبایی شناسانه ی آب در فضاهای شهری قزوین
مژگان رشنو:تاثیر خوشنویسی در زیبا سازی فضا های شهری قزوین

عنوان مقالات درس "سیر اندیشه در معماری" نیمسال دوم 1388

پیرو خاتمه یافتن مهلت ارسال چکیده مقالات درس "سیر اندیشه در معماری"، خلاصه مقالات ارسال شده به شرح زیر معرفی می شوند. به استحضار دوستان محترم می رسانم که در بعضی از موضوعات اصلاحاتی پیشنهاد شده است که باید در کلاس در آن مورد بحث نماییم.
ضمنا دوستانی که تا تاریخ مقرر موفق به ارسال چکیده مقاله نشده اند، 2 نمره از مقاله را از دست داده اند!

همچنین به اطلاع می رسانم که پیرو هماهنگی انجام شده با آقایان دکتر حسین سلطان زاده و دکتر سیمون آیوازیان، مقالات دانشجویان ارشد معماری ترم جاری نباید در سه درس "سیر اندیشه و حکمت هنر و سمینار" کلیات مشابه داشته باشند!

عنوان مقالات اصلاح شده ی خانم ها و آقایان:

آسیه مدهنی و ابراهیم روستایی: نقد یک اثر رم کولهاس (ترجیحا ویلا دال آو و کتابخانه ژوسیو نباشد)
الهام سادات حسینی، بهاره عطاریان، یاسمین فتحی: نقد مجموعه فرهنگی ژان مری تجیبائو ی رنزو پیانو با رویکرد فرهنگی – اجتماعی
الهام سعادتی و پریسا ترابی: نقد مرکز علوم و فنون ولفزبورگ ذاها حدید
امير فرضي و ندا پاكاري: نقد هتل Tschuggen Grand ماريو بوتا با رویکرد منطقه گرایی انتقادی
امیر مهدی خادمی: نقد کتابخانه ژوسیو با رویکرد توصیفی- تحلیلی
سارا مصری: تاثیر اندیشه ها و فرم های لویی کان بر موزه هنر های معاصر کامران دیبا
سهیلا مهری: نقد یکی از آثار معماری هادی تهرانی با رویکرد معماری تکنولوژی گرا
علیرضا رفیعی: مطالعه تطبیقی رابطه ی شکل و محتوا در یکی از آثار معماری ضاحا حدید با یکی از آثار نورمن فاستر
مرجان حاذق فطرت جو و زهره افتخاری فرد , سهیلا مهری: تحلیل دو اثر نورمن فاستر با رویکرد پایداری اجتماعی
نوشین بنی هاشمی و ... : نقد ویلا دال آو رم کولهاس
هستی قاسمیان و توحیده یادگاری: بررسی تاثیر مکتب سوپرماتیسم بر معماری اولیه ذاها حدید/ یا تاثیر یکی از جریان های معاصر بر کارهای جدید او؟
سیده مطهره موسوی:اندیشه های موثر در طراحی مبلمان با نقش مایه ی مار در ایران

موضوعات با تاخیر:
خالده اقبالی، آرام پربه، محمد سیدفرشی: نقد دیدگاه های گروه ام وی آر دی وی
الهام سعادتی، پریسا ترابی، فاطمه السادات شجاعی: نقد مرکز علوم ولفزبورگ زاها حدید

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

ادوارد زهرابیان، طراح آرم هواپیمایی ملی ایران (هما)


به اطلاع کلیه دانشجویان محترمی که درس معماری معاصر را با من گذرانده اند می رسانم که نام طراح نشانه ی هما را در کلاس های درس معماری معاصر یا سایر کلاس ها به اشتباه هوشنگ ارومیه گفته ام. دیروز در کلاس از یکی از دوستان شنیدم که طراح اصلی این آرم آقای مهندس ادوارد زهرابیان است.
در واقع منبع من برای این مورد کتاب نشانه های آستاد مرتضی ممیز بود که ظاهرا در چاپ اول به اشتباه نشانه ی هما به نام آقای هوشنگ ارومیه معرفی شده بود و در چاپ های بعد، این اشتباه اصلاح شده است، اما من همچنان از همان چاپ اول کتاب مذکور استفاده می نمودم!

بیوگرافی آقای زهرابیان در ویکیپدیا:
"او در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد. وی دوره متوسطه را در دبیرستان البرز ‌گذراند و دیپلم ریاضی را از این دبیرستان اخذ کرد. او در زمان تحصیل در این مدرسه در مسابقه طراحی نخستین نشانه دبیرستان البرز شرکت کرد و طرح وی به عنوان نشان دبیرستان البرز برگزیده شد. در فاصله سال‌های دبیرستان تا دانشگاه، برای کمک به برادر بزرگترش که او هم معماری می‌خوانده است، به آتلیه‌های معماری رفت و آمد می کند و در این راه بر تجربه‌های طراحی و رسامی‌اش افزون می‌گردد. وی پس از قبولی در دانشگاه، رشته معماری را در دانشکده معماری دانشگاه ملی ایران فرا می گیرد.
مهمترین اتفاق هنری در زندگی زهرابیان، در ۲۲ سالگی وی و در فاصله پیش از ورود او به دانشگاه رخ می‌دهد. وی به طور اتفاقی آگهی فراخوان طراحی نشانه هواپیمایی ملی ایران را که هنوز به نام "هما" شناخته نشده بود، می‌بیند و طرحی تجربی را در آتلیه دانشکده و آتلیه محسن فروغی، آماده می سازد و در مسابقه‌ مربوطه شرکت می دهد که هوشنگ سیحون و تعدادی از استادان دانشکده هنرهای زیبا، داوران آن بودند. طرح وی به عنوان طرح برگزیده پذیرفته میشود و در سال ۱۳۴۱ به عنوان نشان رسمی "هما" ثبت می گردد."

ضمنا گفتگویی از ایشان را اینجا بخوانید.
اینجا هم
و اینجا

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

معماری غرب؛ ریشه ها و مفاهیم

کتاب جدیدی از دوست و محقق ارجمند، آقای مهندس امیر بانی مسعود منتشر شده است!
در این کتاب تاریخ معماری غرب از بین النهرین و مصر باستان تا امروز مرور شده است. بانی مسعود در مقدمه ی کتاب نوشته است: "کتاب معماری غرب: ریشه ها و مفاهیم می کوشد تا با شرحی ساده و روان داستان شکل گیری معماری غرب را از عهد باستان تا عصر کنونی و با تاکید بر خاستگاه ها، اندیشه ها، و گرایش های گوناگون بازگو نماید."
کتاب از هفت بخش و بیست و هفت فصل تشکیل شده است و در نمایشگاه کتاب امسال، تا چند روز دیگر، در دسترس عموم است.

در یک نگاه کلی به کتاب، به نظر می رسد که منبع مطلوبی جهت دانشجویان درس معماری جهان  و معماری معاصر دوره کاردانی و کارشناسی است. استفاده از معادل های فارسی نامتعارف هم از ویژگی های این کتاب است. مثلا نام پادشاه دوره آشور را که تا قبل از این سارگون دیده بودیم، شروکین، (با تشدید بر حرف ر)  و رم کولهاس، رم کلهاس (به ضم ک) آمده است.

معماری غرب؛ ریشه ها و مفاهیم
نوشته ی امیر بانی مسعود
انتشارات: هنر معماری قرن
چاپ اول: بهار 1389
تعداد صفحات:416
قیمت: 12000 تومان

همایش ماکت سازی دانشگاه آزاد نور






"ماکت بیان انتزاعی از مفهوم طرح در فضا"

سخنران: آقای مهندس آرش شجاعی با همراهی آقای عارف منتظری / با همکاری

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور
 هدف برنامه:

و کارشناسی ارشد از تمامی دانشگاههای معماری استان مازندران ) با شناخت
1-      آشنایی دانشجویان معماری ( اعم از دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی
متریال ها و تکنیک های مختلف برای درک بهتری از فرم در فضا در حوزه مدل
سازی.

اجرائی و پرزانته کردن نهایی موضوعات مورد نظر مطرح شده در کارگاه مدل
سازی که بعد از برگزاری جلسه سخنرانی انجام خواهد شد.

اتمام کارگاه مدل سازی جهت رشد و شکوفایی استعداد آن ها در شناخت مفهومی
فرم در فضا .
3-      تقدیر از تعداد محدودی از دانشجویان در زمینه های مطرح شده پس از 2-      آشنایی دانشجویان معماری به صورت هدفمند از متریال و روش های اولیه

نحوه برگزاری برنامه:
همایش با حضور دانشجویان و نیز برخی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها
، در سالن همایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور برگزار خواهد شد. که این
همایش با مطرح شدن سرفصل های مختلف در شناسایی مدل سازی به صورت جلسه
پرسش و پاسخ با همکاری آقای عارف منتظری و توضیح مباحث توسط مهمان مدعو
(آقای آرش شجاعی) اجرا خواهد شد