۱۳۸۷ آبان ۱۴, سه‌شنبه

میس وندرو و والتر گروپیوس

لودویگ میس ون در روهه
Ludwig Mies van der Rohe

یكی از بزرگان معماری قرن بیستم و از اثرگذارترین معماران بر معماری مدرن.
متولد 27 مارس 1886 در آخن، آلمان، درگذشته به تاریخ 17 آگوست 1969 در شیكاگو.
پدرش سنگ‌تراش بود، از همین طریق با این مصالح ساختمانی آشنا شد و سنگ تراشی را در كنار او آموخت.
یكی از اولین كارهای او، ساخت خانه‌ای برای پرفسور "ریل"، استاد فلسفه دانشگاه برلین بود. این كار (خصوصا از بیرون بنا) همسان با كارهای رایج آن دوره بود و شباهت چندانی به كارهای بعدی میس نداشت، با این وجود در داخل برعكس خانه‌های مرسوم فاقد تزیینات و پیچیدگی بود. خانه ریل، در زمان ساختش در مقایسه با خانه‌های مدرنی كه رایت در آمریكا می‌ساخت، چندان مدرن به نظر نمی‌رسید.
در چند پروژه بعدی هم، حال و هوای محلی در كارهای او به چشم می‌خورد، چیزی كه در كارهای بعدش دیگر اثری از آن برجا نماند.
میس كه از طریق ارتباط با پرفسور ریل با فلسفه و بینش‌های روز آشنا شده بود، كم كم به جرگه هنرمندان مدرن می‌پیوست.

اولین كار او كه برخی از مشخصه‌های اصلی معماری آینده‌اش را دربر داشت، ساختمان‌های مسكونی وایسنهوف بود. این پروژه به این دلیل حایز اهمیت است كه علاوه بر میس، چند معمار مدرنیست دیگر از جمله پيتر به‌رنس، گروپیوس، لوكوربوزیه و ... در آن، در كنار هم به طراحی بناهای مسكونی پرداخته‌اند و از همین رو، كلكسیونی بی‌نظیر و تكرار نشدنی در تاریخ معماری به حساب می‌آید.
ساختمان بعدی كه او طراحی كرد، پاویون آلمان در نمایشگاه بارسلون بود كه اصول معماری میس را در آن می‌توان مشاهده كرد:
- گزیده گویی و ایجاز در فرم بنا (استفاده از سطوح افقی كشیده) و جمله معروف میس: less is more . منوچهر مزینی معتقد است این موضوع به معنای تابعیت فرم از عملكرد نیست، بلكه از این طریق میس در تلاش بوده تا با سبك كردن بنا به شفافیت دست پیدا كند (ویژگی دوم).
- تركیب فضاهای درون و بیرون (با استفاده از سبك كردن بنا ): در پروژه‌های خانه آجری و خانه فارنزورث این موضوع به وضوح قاب مشاهده است.

میس تا پیش از آنكه در اثر فشار دولت نازی برای تعطیلی مدرسه باهاوس، به امریكا مهاجرت كند، مدتی مدرس و رئیس این مدرسه بود.

پل رودلف درباره میس ون در رو می‌گوید:
"میس ساختمان‌هایی عالی می‌سازد، چرا كه نكات بسیاری را در آن‌ها نادیده می‌گیرد. هرچه او بیشتر خود را با مسایلی كه در بنا اثر گذارند روبرو كند، اثرش، قدرت و تاثیر كمتری خواهد داشت".

از جمله نقدهایی كه به كارهای میس شده، آن است كه تمام ساختمان‌هایش، علیرغم آنكه عملكردهای مختلفی دارند، شبیه به هم هستند. میس در برابراین نقد، اعتقاد داشت از آنجا كه معماری‌اش بر اساس یك سری اصول شكل می‌گیرد و این اصول ثابت هستند و نمی‌توان آن‌ها را به راحتی تغییر داد، این امر توجیه پذیر است.

میس با حضور در امریكا، به طراحی آسمانخراش نیز پرداخت و در آن‌ها یكی دیگر از اصولی را كه به آن معروف شده، شكوفا كرد.
- استفاده استادانه از تركیب آهن و شیشه.
از جمله بناهای معروف این دوره از فعاليت ميس، ساختمان بلند مرتبه مسكونی لیك‌شور در شیكاگو و آسمانخراش تجاری سیگرام در نیویورك است.
در این بنا میس نیمی از زمین پروژه را به عنوان فضایی شهری به شهر هدیه كرد.


والتر گروپيوس
Walter Gropius

18 می 1883 در برلین متولد شد.
گروپیوس همانند پدرش یك معمار بود، و برخلاف روندی كه لوكوربوزیه و میس طی كرده بودند، به صورت آكادمیك معماری را آموخته بود.
به عنوان همكار در دفتر پیتر به‌رنس به فعالیت پرداخت، همزمان با او، لوكوربوزیه و میس ون دررو نیز مدتی به كار‌آموزی در آن دفتر مشغول بودند.
با كمك هنری وان دِ ولده، به ریاست مدرسه هنر وصنعت وایمار انتخاب شده و آن را به مدرسه‌ای كه امروز با نام باهاوس می‌شناسیم و از اثرگذارترین مدارس در شكل گیری هنر و معماری مدرن بود، تبدیل كرد. در این مدرسه افراد معروفی چون یوهانس ایتن، واسیلی كاندینسكی، پل كله، هربرت بایرو ... تدریس می‌‌كردند و به دانشجویان آن، درباره مصالح جدید و به كارگیری خلاقانه آن‌ها آموزش داده می‌شد.
گروپیوس، براساس معیارهایی كه در آن زمان برای معماری مدرن تدوین شده بود و الویت دادن به عملكرد بنا، ساختمان مدرسه باهاوس را طراحی كرد.
او هم در اثر فشارهای دولت نازی، از آلمان خارج شد، ابتدا به انگلستان و سپس به امریكا رفت و در آنجا به تدریس در مدرسه طراحی دانشگاه هاروارد مشغول شد.
از جمله بناهایی كه گروپیوس آن‌ها را طراحی كرده، می‌توان به این موارد اشاره كرد:
كارخانه فاگوس
ساختمان اداری و كارگاه نمایشگاه وركباند
خانه شخصی‌اش در ماساچوست
دانشگاه بغداد در عراق
سفارتخانه امریكا در یونان

منابع:
مزینی، منوچهر. از زمان و معماری
سایت ویكیپدیا