۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

ادوارد زهرابیان، طراح آرم هواپیمایی ملی ایران (هما)


به اطلاع کلیه دانشجویان محترمی که درس معماری معاصر را با من گذرانده اند می رسانم که نام طراح نشانه ی هما را در کلاس های درس معماری معاصر یا سایر کلاس ها به اشتباه هوشنگ ارومیه گفته ام. دیروز در کلاس از یکی از دوستان شنیدم که طراح اصلی این آرم آقای مهندس ادوارد زهرابیان است.
در واقع منبع من برای این مورد کتاب نشانه های آستاد مرتضی ممیز بود که ظاهرا در چاپ اول به اشتباه نشانه ی هما به نام آقای هوشنگ ارومیه معرفی شده بود و در چاپ های بعد، این اشتباه اصلاح شده است، اما من همچنان از همان چاپ اول کتاب مذکور استفاده می نمودم!

بیوگرافی آقای زهرابیان در ویکیپدیا:
"او در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد. وی دوره متوسطه را در دبیرستان البرز ‌گذراند و دیپلم ریاضی را از این دبیرستان اخذ کرد. او در زمان تحصیل در این مدرسه در مسابقه طراحی نخستین نشانه دبیرستان البرز شرکت کرد و طرح وی به عنوان نشان دبیرستان البرز برگزیده شد. در فاصله سال‌های دبیرستان تا دانشگاه، برای کمک به برادر بزرگترش که او هم معماری می‌خوانده است، به آتلیه‌های معماری رفت و آمد می کند و در این راه بر تجربه‌های طراحی و رسامی‌اش افزون می‌گردد. وی پس از قبولی در دانشگاه، رشته معماری را در دانشکده معماری دانشگاه ملی ایران فرا می گیرد.
مهمترین اتفاق هنری در زندگی زهرابیان، در ۲۲ سالگی وی و در فاصله پیش از ورود او به دانشگاه رخ می‌دهد. وی به طور اتفاقی آگهی فراخوان طراحی نشانه هواپیمایی ملی ایران را که هنوز به نام "هما" شناخته نشده بود، می‌بیند و طرحی تجربی را در آتلیه دانشکده و آتلیه محسن فروغی، آماده می سازد و در مسابقه‌ مربوطه شرکت می دهد که هوشنگ سیحون و تعدادی از استادان دانشکده هنرهای زیبا، داوران آن بودند. طرح وی به عنوان طرح برگزیده پذیرفته میشود و در سال ۱۳۴۱ به عنوان نشان رسمی "هما" ثبت می گردد."

ضمنا گفتگویی از ایشان را اینجا بخوانید.
اینجا هم
و اینجا