۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

خانه کوه بر؟


حتما می دانید که خانه کوه بر با طراحی مهندسان مشاور طرح و آمایش به عنوان اثر برگزيده مسابقه بين المللي معماري موزه هنر و معماري شيكاگو و انجمن معماري و شهرسازي اروپا در سال 2009 معرفي شد و این تنها اثر معماری انتخاب شده از کشور ایران بود.
ولی من هر چی به پلان این اثر نگاه کردم نفهمیدم دلیل شهرت این اثرچیه؟
ابعاد زمین این بنای مسکونی 13 متر در 20 متر است که ابعاد مناسبی برای یک پلان یک مجتمع مسکونی است ولی با بررسی این پلان به کلی فضاهای پرت و بلا استفاده بر می خوریم که در اثر void میانی ایجاد شده اند .محل سرویس ها به نظر من اصلا مناسب نیست و می شد با نزدیک کردن سرویس ها به اتاق خواب هم به ایجاد یک فضای خصوصی بهتر کمک کرد هم به ابعاد اتاق نشیمن که در اصل اتاق پذیرایی هم هست افزود.
نمای این بنا هم چندان شاخص نیست و خیلی از روابط فضاها برای من گنگ است.
برای من خیلی جالب شد بدونم که کانسپت این پروژه چی بوده که باعث اهمیت این پروژه تا این حد و به هم ریختن پلان به این شکل بوده است.
با توجه به اینکه اسناد من برای مطالعه این اثر محدود بود و منبع مطالعه ام مجله هنر و معماری شماره 15 بود اگر کسی از دوستان اسناد بیشتر یا اطلاعاتی درباره کانسپ پروژه دارد خیلی خوشحال می شوم من را نیز در جریان بگذارد.