۱۳۸۹ مهر ۶, سه‌شنبه

خلاصه مطالب جلسه چهاردهم معماری معاصر

معماري امروز ايران:

هادي ميرميران: طرح كتابخانه ملي ايران را ارائه داد اما هیات داوران گفتند به دليل هزينه های اجرا، برنده نشد و طرح يوسف شريعت زاده برنده اعلام شد. طرح فرهنگستان های ایران هم از كارهاي ايشان است. ميرميران در طرح كتابخانه ملي از شعر ناصرخسرو "چون زر گدازنده كه چكانيش به قير" الهام گرفته است. او اين طرح را لوح زريني تصور كرده كه در دل زمين فرو رفته است. بخش سالن مطالعه، كه پوسته ای شيشه اي آن را پوشانيده است، به تعبيري اكسپرسيونيستي از دماوند ملهم است. به نظر بهرام شيردل تنها پروژه اي بود كه قابليت مطرح شدن در سطح بين المللي را در آن مسابقه داشت. اما به دليل مسائل اجرايي و اقتصادي پذيرفته نشد. از ديگر كار هاي او ساختمان بانك توسعه صادرات و كانون وكلاي دادگستري است.

پروژه ی بعد ساختمان سفارت ايران در توكيو كار مهندسين مشاور باوند (حسین شيخ زين الدين) است که با رويكرد ی مدرن داراي ورودي، سراسري مسقف و بخش هاي مورد نیاز سفارتخانه است. در مورد این بنا مواردی مطرح شده که از شهرهای سنتی الهام گرفته شده است. يكي از نقدهايي كه در این روش طراحي هست، اينكه معمار بايد مراقب باشد وارد داستان سرايي نشود.

بهرام شيردل: دوره اي رويكرد كارهايش به سمت معماري استريشن يا معماري نواري بود. در كارهاش از يك مجسمه ساز فنلاندي به نام رايمو اوتراینن، الهام گرفته. در مسابقه اي که جهت طراحی فرودگاه بین المللی امام خمینی در سال 1374 برگزار شد، طرح معماراني نظير مير ميران، شيردل، پل آندرو به اين مسابقه ارسال شد. شیردل رويكرد جديدي در طراحي معماري ارائه داد. ساختمان آن بسيار افقي و كشيده طراحي شده است.
كتابخانه عمومي كانساي: كار مشترك آقايان بهرام شيردل، هادي ميرميران و رضا دانشمير است. بهرام شيردل در سال 1374 به ايران وارد شد و در شركت نقش جهان پارس با ميرميران به مدتی حدود 6 ماه همکاری نمود و آنها در این مدت چند پروژه مشترك دارند. جنبه هاي نمادينی در اين پروژه وجود دارد. در اين پروژه 2 جعبه وجود دارد كه يكي روشن است يكي تاريك است. جعبه ی روشن قرائت خانه و جعبه ی تاريك مخزن است. در بين اين دو فضاي خالي است و ارتباط آنها از زير است. اين پروژه با رويكرد استريشن (معماري نواري) طراحي شده و رضا دانشمير مسئول طراحي اين پروژه بود.
ساختمان بانك توسعه صادرات ايران: كه در اين پروژه طرح بهرام شيردل به دلايلی برنده نشد. از دياگرام كاسپ الهام گرفته است. اين پروژه n تا نما دارد و از هر زاويه اي يك نماي تازه دارد ( به نظرم يكي از برترين آثار معماري معاصر ايران است).
طرح ميرميران برای این مسابقه برنده اعلام شد و اکنون در حال اجر است طرح مير ميران حجمی مكعب شكل است كه درش مقداري باز شده گفته اند که نمادی از گاو صندوق است و بسيار ساده است اما پروژه شيردل بسيار پيشرو بود.
ساختمان سفارت ايران در برزيل:
از سال 1378 وزارت امورخارجه تصميم گرفت که طراحي ساختمانهاي سفارتخانه هاي ايرن در كشورهاي مختلف را به معماران برجسته ايراني محول كند. جهت طراحي معماراني نظير ميرميران، فرهاد احمدي، شيردل، داراب ديبا و ... انتخاب شدند. نكته مهم اين بود اين معماران كار ساير معماران را نقد ميكردند تا عيوب كار برطرف گردد. به تعبیر کامران افشار نادری شيردل با طرح خود تعريف سفارتخانه را عوض كرده است. او در فضاي سفارتخانه، يك فضاي عمومي و يك فضاي شهري در نظر گرفته و بخش امنيتي و عمومي از يكديگر منفكند. مسئول طراحي فاز 2 آن آقاي كامران افشار نادري بود.

ساختمان فرودگاه امام خميني:
طراحي آن كار پل آندرو بود. او معمار برجسته ی فرودگاه ساز دنياست. او ايده طراحي اش را اینگونه بیان نموده است: می خواهم تداعي انتزاعي از آسمان شبهاي كوير داشته باشم. كه متاسفانه با اجراي ضعیفی مواجه شد و به دليل اينكه كيفيت مصالح پايين بود، او معتقد است که ايده اش كاملا محقق نشده است. بخش فاز 2 و نظارت بر اجرا به مهندسين مشاور آتك محول شد كه متاسفانه با ايده پل آندرو مطابقت نداشت و خوب ازكار در نيامد. مصالح نما از خارج ازكشور وارد شده. سنگهاي تراورتن قرمز آذرشهر با اتصال خشك اجرا شده است
ساختمان ميلاد در نمايشگاه بين المللي:
كار آقای مهدي عليزاده است. او ابتدا گرايش به پست مدرنيسم و معماري گذشته ايران داشت، سپس به سمت معماري هايتك گرايش پيدا كرد. اين ساختمان در مدت 72 روز ساخته شد. كاملا صنعتي و با فلز ساخته شده است، حتي كف طبقات آن از ورق فلزي به ضخامت cm1 است. به خاطر اينكه سرعت اجرا بالا برود. ايرادش در اين است كه كف فلزي سر و صدا را زياد منتقل مي كند. سيستم تاسيساتي آن كاملا اكسپوز است.

فرهاد احمدي: دردوره جديد ودر آخرين كارهايش به معماري اكوتك گرايش پيدا كرده است.

رضا دانشمير: از معماران جوان كشور ماست. او حدود 10 سال در شركت هاي مختلف مهندسين مشاور كاركرد. مثلا: دفتر ميرميران، شيردل و ..... بعد از ده سال كارحرفه اي دفتري با نام خودش تاسيس كرد. او قبل از اينكه معمار بشود، نقاش برجسته اي بود. چند نمايشگاه عمومي و انفرادي ازآثار نقاشي او برگزار شد. اوسبك خاصي در نقاشي داشت كه با ترسيم يك پرتره سعي در مبهم كردن آن داشت. در نقاشي شاگرد آيدين آغداشلو بود.
ای ساختمان باشگاه وزارت كشور است، كه بعدها به مجموعه فرهنگستان هنر سپرده شد، اجرا، طراحي و نظارت آن كار رضا دانشمير است اما به دليل آنكه در دفتر مهندس اسماعيل طلايي و همكاران فعاليت داشت، به نام دفتر او تمام شد. دخل تصرفهايي در آن شده است. رامپي كه به زير زمين مي رفت را مسدود كردند و زيرزمين را به سالن تبديل كردند. در اين ساختمان نشانه هايي از معماري ديكانستراكشن وجود دارد. پردیس سينمایی ملت هم از آثار رضا دانشمير است. سينما ملت رضا دانشمير براي چاپ در دايره المعارف معماري قرن 21 انتخاب شده است.

لازم به ذکر است که جرياني در معماري معاصر ايران توسط جوانان شروع شده است. آنان به سمتي پيش مي روند كه در آينده مي توان حرفي براي ارائه در عرصه معماري جهان داشت.