۱۳۸۷ دی ۳, سه‌شنبه

چارلز جنکز، پیتر آیزنمن و رم کولهاس

چارلز جنکز
متولد 1939، نویسنده و نظریه پرداز معماری
نخستین کسی بور که در سال 1975 اصطلاح ” پست مدرن“ را در معماری به معنای جدایی از مدرنیسم بکار برد.
کتاب ”زبان معماری پست مدرن“ را در سال 1977 نوشت.
تاریخ مرگ مدرنیسم معماری را در 15 ژوئیه 1972 در ساعت 3:32 بعد از ظهر اعلام کرد.
مجموعه مسکونی پروت ایگو اثر مینورو یاماساکی
کتاب ” پست مدرنیسم چیست؟“ را در سال 1986 نوشت و معنای گسترده تر فرهنگی پست مدرن را بسط داد. این کتاب توسط فرهاد مرتضایی و نشر مرندیز به فارسی منتشر شده است.
کتاب های متعدد دیگر و از جمله ” معماری پرش کیهانی“ که توسط داریوش ستارزاده و وحید قبادیان و نشر دانشگاه آزاد تبریز منتشر شده است.

پست مدرنیسم: این واژه دارای یک رمزگان دوگانه است،یعنی ترکیبی از تکنیک های مدرن با چیز ویگری (معمولا ساختمان سنتی) به این منظور که معماری با مردم و اقلیت ذی علاقه، که معمولا سایر معماران اند، ارتباط برقرار کند. (جنکز، 493 )
نوعی معماری که هم متانت حرفه ای داشت و هم خصلت مردمی و به علاوه هم بر تکنیک های جدید استوار بود و هم بر الگوهای قدیمی. رمزگان دوگانه به زبان ساده عبارت است از نخبه/مردمی و نو/کهنه و ... (همانجا، 494)
اصول کلی معماری پست مدرن: ص. 48 کتاب پست مدرنیته و معماری نوشته ی امیر بانی مسعود.

پیتر آیزنمن
پیتر آیزنمن نقش مهمی را در معماری آخرین ربع قرن گذشته ایفا نموده است. وظیفه او بعنوان مسئول روابط عمومی، در طی این سالها، در بخش های مختلف معماری نقش کاتالیزوری پیوسته ای را ایفا نموده است. نظریات وی در مکاتب و همچنین حرفه معماری حضور همیشگی داشته است.
از آنجائیکه آیزنمن در صحنه معماری 30 سال آخر قرن بیستم، نقش بسیار برجسته ای دارد، مروری بر کار وی، ما را بسوی تغییر جهت های فرهنگ معماری در طول این دوره زمانی، راهنمائی می نماید.
آیزنمن دوست دارد آثارش همچون یک بیوگرافی در نظر گرفته شود. بهمین دلیل مجبور خواهیم بود، نظری هرچند اجمالی به یادداشت های شخصی وی بیفکنیم. لذا بدون اینکه مختصری از شخصیت ظاهری او بگوئیم، بررسی آثارش بسادگی ممکن نخواهد بود. شخص پیتر آیزنمن، مردی که معماری هایی را ابداع می نماید، همچون معماری اش مهم ولی منفک از آن می باشد. بگذارید با تلاش هائی که آیزنمن برای ورود باین حرفه انجام داد آغاز کنیم. همه چیز در آثار وی، بعنوان یک دگرگون کننده فرهنگی و وکیل مطالعه تئوری معماری، نهایتاً بسوی محترم شمردن وی بعنوان یک آرشیتکت ، هدف گرفته شده است. یعنی کلیه فعالیت های وی بعنوان یک تئوریسین، یک نقاد، یک مسئول روابط عمومی، یک سخنران و حتی بعنوان یک شخص شرکتی، در جهت کسب احترام بعنوان یک آرشیتکت و درنتیجه دستیابی به یک اثر حرفه ای واقعی، بکار گرفته شده اند.
عاقبت، او به هدف خود نائل آمد و بهمین دلیل است که در پشت این شخصیت که مشتاقانه به مطالعه نظری و پیشرفت معماری متعهد است، یک آرشیتکت هم حضور دارد.

ادامه ی بحث توسط آقای مهندس حبیبی ...

رم کولهاس
” كولهاس مهمترين معمار دهه ي آخر قرن بيستم است.
معماران شناخته شده اي چون: زاها حدید، ويني ماس، فرشيد موسوي، آلخاندرو زائرا پولو و ... در مدرسه ي oma به كار اشتغال داشته اند و بر حول محور كولهاس- و در يك داد و ستد- در زمينه ي معماري و شهر سازي, به توليد انديشه و اثر پرداخته اند. بنابر اين به نظر مي رسد، كه پرداختن به انديشه ها و آثار كولهاس، مي تواند راهگشاي معماري امروز ایران هم باشد. از آنجا كه كولهاس در ايران هم بسيار شناخته شده است و معماران5 ارزشمندی چون: محمد رضا جودت، بهرام شيردل، علي اكبر صارمي، شهاب كاتوزيان و هادي ميرميران و معماران جوان و خوش آتيه اي چون رضا دانشمير، سام طهرانچي، مهرداد گل محمدي, محمد مجیدی و آرش مظفري با افكار کولهاس به چالش پرداخته اند و صدها دانشجوي معماري كه آگاهانه يا نا آگاهانه تحت تاثير موج نئو-كولهاسيسم در ايران قرار دارند.“ (رئیسی، پیشگفتار)

متن مقدمه ی شهاب کاتوزیان در ترجمه فارسی کتاب کولهاس

مفاهیم:
تصادف
Bigness
برش آزاد
سطح پیوسته
تاکید بر برنامه
زیبایی شناسی مصالح فقیر
اقتصاد ساختمان
تاکید بر برنامه و فرم باهم (پس از بازدید گوگنهایم گری)


کولهاس، رم- کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ- گزیده ترجمه ایمان رئیسی، نشر خاک 1385 – (چاپ دوم 1387)