۱۳۸۸ اردیبهشت ۹, چهارشنبه

ایران برای توریست‌ها هنوز ناشناخته است!

بارها و به دفعات عنوان شده است که ایران به لحاظ جاذبه های تاریخی و آثار باستانی، جزو ۱۰ کشور اول و از نظر جاذبه های طبیعی و اکوتوریستی نیز جزء ۵ کشور اول دنیا قرار دارد اما وقتی مقایسه ای میان کشورمان و سایر کشورهایی که بیشترین درآمد را از محل جذب گردشگر دارند، انجام می دهیم، متوجه اختلاف فاحش در کسب درآمدهای ایران از محل ورود توریست به کشورمان می شویم. در صورتی که کشورهایی که بالاترین درآمدها را از ناحیه جذب توریست دارند، به هیچ وجه صاحب جاذبه های تاریخی و طبیعی در حد ایران نیستند.در واقع، نکته قابل تامل در زمینه علل عدم موفقیت ایران در جذب توریست را می بایست از لابه لای رقم های نجومی کسب درآمد کشورها از محل ورود توریست جستجو کرد و اینکه چرا ایران به رغم تمامی امکانات بالقوه، همچنان "اندر خم یک کوچه" باقی مانده است.

از طرفی عدم وجود زیر ساختهای کافی برای استفاده گردشگران وهمچنین کمبود امکانات مالی برای توسعه و تجهیزات مورد نیاز در صنعت توریسم و شبکه راهها و حمل و نقل و...همه و همه موجب شده تا ما از توریسم جهان سهم ناچیزی داشته و رتبه ۵۷ را در میان کشورهای جهانگردپذیر داشته باشیم و همچنین شاهد کاهش درآمد ارزی از این صنعت در اقتصاد ملی کشور باشیم. براساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی (WTO) از نظر درآمد حاصل از صنعت توریسم ، کشورهای آمریکا با ۸۵ میلیارد دلار ، اسپانیا با ۵۵ میلیاد دلار ، ایتالیا با ۳۸ میلیارد دلار ، چین و انگلیس با ۳۳ میلیارد دلار و آلمان نیز با ۳۲ میلیارد دلار ، در رده های بالای جدول قرار گرفته اند .در این میان در آمد ایران از این صنعت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است که بطور حتم در رده های پایانی جدول قراردارد. این درحالی است که براساس برنامه سوم توسعه ایران باید تا پایان برنامه در صنعت توریسم ۱۸ میلیارد دلار درآمد کسب می کرد.

همچنین به لحاظ تعداد گردشگران ورودی نیز فرانسه با ۷۹ میلیون، اسپانیا با ۵۸ میلیون، چین با ۴۹ میلیون و ترکیه با ۱۸ میلیون رتبه های برتر را در این زمینه کسب کرده اند و آمریکا نیز به لحاظ تعداد گردشگر، پائین تر از این کشورها قرار دارد.کارشناسان معتقدند ، عدم دارا بودن تخصص شاغلین مراکز خدمات توریستی باعث می شود گردشگران با مشکل موجه شوند. با توجه به اینکه مهم ‌ترین عنصر ارتباطی افراد زبان است و زمانی که صاحبان و افراد شاغل در مراکز خدماتی آشنایی با زبان خارجی ندارند ، قطعا نمی توانند به گردشگران خارجی خدمات مناسبی دهند.عدم اطلاع رسانی و مراکز اقامتی در مبادی ورودی برای گردشگرانی که با تور سفر نمی کنند ازدیگر مشکلاتی است که توریستها با آن مواجه هستند.

طبق پیش بینی سازمان جهانی جهانگردی تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد جهانگردان دنیا به رقمی بیش از ۶/۱ میلیارد نفر خواهد رسید و بیش از ۵۰ درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از طریق توسعه این صنعت قابل حل است . اما اینکه سهم ایران از این صنعت پر درآمد و اشتغالزا چقدرخواهد بود ؛ مشخص نیست.معماری در میان دارای دو رویکرد است اول آنکه خود اثر معماری یا شهر سازی به عنوان یک اثر شاخص وجدب کننده برای توریست ایفای نقش میکند.دوم آنکه هر فضای باستانی یا اکولوژیکی در کنار خود ملزم به داشتن مراکز خدماتی، رفاهی و اقامتی است. شما چه عوامل معماری دیگری را در توسعه توریسم در ایران پر اهمیت میشناسید.؟